Με σύνθημα μας, «στο σπίτι, σαν να είμαστε στο σχολείο»,
συνεχίζουμε…
Σήμερα είναι η Παγκόσμια ημέρα Παιδικού
Βιβλίου.
Γιατί ονομάζεται όμως έτσι;
Η Παγκόσμια Ημέρα Παιδικού
Βιβλίου γιορτάζεται κάθε χρόνο στις 2 Απριλίου, την ημέρα που γεννήθηκε ο
μεγάλος Δανός παραμυθάς Χανς Κρίστιαν Άντερσεν. Κάποια από τα πιο γνωστά παραμύθια του, είναι: το κοριτσάκι με τα σπίρτα, το ασχημόπαπο, η βασίλισσα του χιονιού, η πριγκίπισσα και το ρεβίθι, τα καινούργια ρούχα του αυτοκράτορα και άλλα πολλά.
"Οτιδήποτε βλέπεις μπορεί να γίνει
ένα παραμύθι, και μπορείς να βγάλεις μια ιστορία από οτιδήποτε αγγίξεις."
Την καθιέρωση της ημέρας αυτή αποφάσισε η Διεθνής Οργάνωση Βιβλίων για τη Νεότητα (Ιnternational
Board on Books for Young People - ΙΒΒΥ) το 1966. Από τότε και κάθε χρόνο, ένα διαφορετικό εθνικό τμήμα της οργάνωσης αυτής ετοιμάζει ένα μήνυμα και μια αφίσα, που
διανέμονται σε όλο τον κόσμο, με σκοπό να τονίσουν την αξία των βιβλίων και της ανάγνωσης και να ενθαρρύνουν τη διεθνή
συνεργασία για την ανάπτυξη και τη διάδοση της παιδικής λογοτεχνίας.
Σε όλες τις χώρες, τα παιδιά, οι
συγγραφείς, οι εικονογράφοι, οι μεταφραστές, οι βιβλιοθηκάριοι, οι εκδότες και
οι εκπαιδευτικοί γιορτάζουν την παγκόσμια αυτή ημέρα με διάφορες εκδηλώσεις σε
σχολεία, βιβλιοθήκες, βιβλιοπωλεία, πλατείες και άλλους χώρους, δείχνοντας έτσι την αγάπη και το ενδιαφέρον
τους για τα βιβλία και το διάβασμα.
Προτάσεις για την ανάγνωση ενός παραμυθιού ή μιας ιστορίας
⇨ Πριν την ανάγνωση
•Δείξτε στα παιδιά το εξώφυλλο του βιβλίου και ζητήστε τους να προβλέψουν το περιεχόμενο (για τι πράγμα νομίζεις ότι μιλάει αυτό το βιβλίο;)
•Δείξτε στα παιδιά το εξώφυλλο του βιβλίου και ζητήστε τους να προβλέψουν το περιεχόμενο (για τι πράγμα νομίζεις ότι μιλάει αυτό το βιβλίο;)
• Προτρέψτε τα, να διαβάσουν τον τίτλο του βιβλίου ή να αναγνωρίσουν
σε αυτόν γνωστές τους λέξεις ή γράμματα.
• Παροτρύνετε τα παιδιά να μιλήσουν για τις
δικές τους εμπειρίες, οι οποίες σχετίζονται με την υπόθεση του βιβλίου (π.χ.
Εσύ έχεις δει αλεπού;)
⇨ Κατά τη διάρκεια της
ανάγνωσης
• Παροτρύνετε τα παιδιά να σχολιάζουν την ιστορία καθώς την ακούν (π.χ. Τι λέτε να έγινε;
Τι είπαν ο κόρακας με την αλεπού;)
•
Αναλύστε ότι είναι απαραίτητο, έννοιες και λέξεις του κειμένου που δεν
καταλαβαίνουν.
• Απευθύνετε πότε-πότε ερωτήσεις, για να
ελέγξετε κατά πόσο τα παιδιά κατανοούν το νόημα της ιστορίας.
•
Ζητήστε από τα παιδιά να προβλέψουν
σε ορισμένα σημεία της ιστορίας τι θα συμβεί αργότερα (τι λέτε ότι θα γίνει;)
⇨Μετά την ανάγνωση
• Επαναλάβετε
στοιχεία της ιστορίας (σκηνικό: που
διαδραματίστηκε η ιστορία;, ποιοι
είναι οι ήρωες της ιστορίας, ποιο πρόβλημα προέκυψε, ποια ήταν η λύση που δόθηκε..)
• Βοηθήστε τα παιδιά να συσχετίσουν τα
γεγονότα που αφορούσαν τους βασικούς πρωταγωνιστές της ιστορίας, με παρόμοια
γεγονότα τις δικής τους ζωής.
• Να υποβάλλουν ερωτήσεις σχετικές με το
περιεχόμενο του βιβλίου.
• Να ζωγραφίσουν εικόνες σχετικές με το
κείμενο, να «εξερευνήσουν» γράμματα και λέξεις ή να αντιγράψουν μερικές απ’
αυτές.
• Να συνθέσουν μια παρόμοια δικιά τους
ιστορία με διαφορετικό τέλος.
Προτάσεις για κατασκευές
1. Κατασκευή ενός σελιδοδείκτη.
Χρησιμοποιήστε ένα ορθογώνιο κομμάτι χαρτιού ή υφάσματος, διακοσμήστε το, όπως
θέλετε και ενώστε το στην άκρη του με ένα κορδελάκι .Έτοιμο! τώρα το βάζετε σε
εκείνη τη σελίδα που έχετε σταματήσει την ανάγνωση.
2. Κατασκευή
ενός παιδικού βιβλίου. Διπλώστε στη μέση ένα χαρτί και ενθαρύνετε τα
παιδιά να ζωγραφίσουν τη δική τους ιστορία και να γίνουν εικονογράφοι και
συγγραφείς. Προσθέστε όσες σελίδες επιθυμούν..Στο εξώφυλλο του βιβλίου να σας δώσουν
προτάσεις για τον τίτλο της ιστορίας τους… Η διαδικασία της δημιουργίας ενός
βιβλίου συνεπαίρνει τα παιδιά και έπειτα όταν διαβάζουν με το δικό τους τρόπο
την ιστορία, που αυτά έγραψαν, τα κάνει να νιώθουν μοναδικά!
Άραγε, τι είναι βιβλίο; Τι μπορώ να κάνω με ένα βιβλίο;
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου